قرقره‌های تمام شده را دور نیندازید

ساخت کاردستی و هنرنمایی با قرقره‌های خالی [+عکس]

جام جم سرا: خانم خیاط پارچه‌هایش را برش می‌زند، روی هم قرار می‌دهد، کوک می‌زند، دست آخر زیر چرخ خیاطی می‌گذارد و شروع به دوختن می‌کند. او به کار خود مسلط است و بخوبی می‌داند چگونه باید تکه‌ای پارچه بزرگ و مربعی‌شکل را به پیراهنی با کمرباریک و دامن چین‌دار تبدیل کند که هر کس به تن کند از دیدن خود در آینه لذت ببرد.
کد خبر: ۷۸۲۰۶۶
ساخت کاردستی و هنرنمایی با قرقره‌های خالی [+عکس]

کارش که تمام می‌شود وسایل دوخت و دوز را از دوروبرش جمع می‌کند. متر را می‌پیچد، سوزن‌ها را به بالشتک می‌زند، دکمه‌ها را داخل جعبه سوزن و نخ می‌گذارد، تکه پارچه‌های باقی‌مانده را داخل کیسه‌ای قرارمی دهد تا بعدها از آنها استفاده کند. حالا نوبت به قرقره‌هایش می‌رسد. بعضی از آنها همچنان نخ دارند و باید داخل جعبه شوند، اما دو سه قرقره تمام شده‌ و او باید با آنها وداع کند. خانم خیاط زیاد زحمت کشیده، اما چون لباسش را تکمیل کرده خستگی از تنش در رفته و همچنان توان آن را دارد که دست به خلق یک اثر هنری دیگر بزند. پس نگاهی به قرقره‌های تمام شده می‌اندازد و چند تصویر زیبا جلوی چشمانش رژه می‌رود. امروز ما می‌خواهیم با آن خانم خیاط باسلیقه و خلاق همراه شویم و برای تبدیل قرقره‌های تمام شده به آثار هنری ایده‌هایی پیداکنیم. قرقره‌ها کوچکند و به همین دلیل شما می‌توانید ظریف‌ترین اشیاء را با آنها بیافرینید.

عروسک‌های کوچک: سه عروسک کوچک و ظریف کنار یکدیگر ایستاده‌اند و به شما لبخند می‌زنند. آنها چیزی نیستند جز سه قرقره تمام‌شده که تصمیم گرفته‌اند به اشیایی زیبا تبدیل شوند. شما هم می‌توانید این عروسک‌های ظریف و ناز را درست کنید و آنها را در گوشه‌ای از خانه برای تزئین قرار دهید. یک قرقره را بردارید و دور آن را با تکه‌ای کاغذ رنگی، کاغذ کادو، پارچه، تور، نوار چسب رنگی یا هر چیز زیبای دیگری که به ذهن‌تان می‌رسد، بپوشانید. بدنه عروسک شما آماده است. حالا نوبت سرش است. مهره‌های چوبی در اندازه‌های مناسب قرقره شما در خرازی‌ها پیدا می‌شوند. آنها را به تعداد قرقره‌هایتان تهیه کنید. معمولا رنگ این مهره‌های چوبی برای صورت مناسب‌اند، اما شما می‌توانید در صورت تمایل آنها را با رنگ روغن یا گواش به رنگ پوست درآورید. برای انجام این کار باید رنگ سفید را با کمی صورتی تلفیق کرده، سپس برای تکمیل صورت، موها را بکشید و اعضاء صورت را با ماژیک یا نوک ظریف قلم مو طراحی کنید. شما می‌توانید به این کار تنوع ببخشید، مثلا این امکان را دارید که موها را با کاموا درست کنید یا با خمیر گل چینی، مو و گل سر بسازید و به سر بچسبانید. همچنین اگر دستی بر خیاطی دارید می‌توانید برای آنها لباس‌هایی ظریف بدوزید و بر تنشان کنید تا به نظر بیاید آنها دست هم دارند، اما در هرصورت، این عروسک‌های قرقره‌ای در همین حالت هم بسیار زیبا و شادی بخش‌اند. به شما پیشنهاد می‌کنم حداقل سه تا از آنها را با پوشش متفاوت و رنگ موهای متنوع درست کنید و کنار هم قراردهید تا دیدنشان لبخند را به لبان هر بیننده‌ای بیاورد.

شمع: درست کردن شمع کار بسیار ساده‌ای است. کاغذرنگی به رنگ دلخواه‌تان را دور قرقره و همچنین روی آن بچسبانید. سپس با سه رنگ زرد، نارنجی و قرمز کاغذ یا فوم، شعله درست کنید و شعله را روی قرقره در جایگاه مناسب بچسبانید. حالا نوبت تزئین دور شمع است. تکه‌ای پارچه قشنگ یا تور بردارید، آن را چین دهید و دور شمع در قسمت پایین قرار دهید. در این جا شمع به رنگ سفید و طرح ساده است، اما شما می‌توانید آن را به هر رنگی که برایتان مطلوب است، درست کرده و این شمع ظریف و زیبا را زینت‌بخش گوشه‌ای از اتاق‌تان کنید.

کله‌ای خندان: شبیه صورت آدمک زنجبیلی است. قرقره را به رنگی از تلفیق نارنجی و قهوه‌ای‌روشن درآورید. سپس برایش یک جفت چشم، بینی گرد کوچک، دهانی کج و معوج و خندان و گونه‌هایی گلگون بکشید. می‌توانید داخل چشمان سیاه رنگش، نقطه‌ای سفید بگذارید تا نشان‌دهنده بازتاب نور باشد. در پایین و بالای آن هم با نوک قلم‌مو، خطوطی دالبری به رنگ سفید بکشید تا طرح‌تان کامل شود. بهتر است این کله خندان را از جایی آویزان کنید. از قسمت وسط قرقره روبانی بگذرانید. آن روبان را در پایین گره بزنید تا ثابت شود و از بالا به هر جا که مایل بودید آویزان کنید.

کبوتر روی لانه: کبوترها روی تکیه‌گاه‌های محکم، لانه می‌سازند و به همین دلیل، یک قرقره هم می‌تواند تکیه‌گاهی مناسب برای ساختن لانه کبوتر کوچک شما باشد. دور قرقره را کاغذ رنگی مناسب بچسبانید. زیر آن هم می‌توانید یک نعلبکی را که دیگر برایتان کاربرد ندارد، قرار دهید. برای زیباترشدن نعلبکی به شما پیشنهاد می‌کنم آن را با گواش رنگ کنید. حتی می‌توانید تکه‌ای مقوا را با روبان یا چسب رنگی تزئین کنید و زیر قرقره بگذارید. کمی پوشال رنگی روی قرقره بریزید تا حالت لانه پیدا کند. اگر پوشال نداشتید می‌توانید مقداری نخ رنگی را ریزریز کنید و در هم بپیچید تا به شکل مناسب لانه پرنده درآید. حالا نوبت خود کبوتر است. اگر مجسمه پرنده کوچک داشتید که می‌توانید آن را در لانه‌اش قرار دهید، اما اگر نداشتید بهتر است آن را با استفاده از خمیر گل‌چینی درست کنید. مواد لازم برای تهیه خمیر گل‌چینی یک پیمانه نشاسته، یک پیمانه سرخالی چسب چوب، گلیسیرین یک قاشق غذاخوری، آب دو سوم پیمانه، آبلیمو یک قاشق چایخوری و کمی هم وازلین برای چرب کردن ظرف است. نشاسته را چند بار الک کنید تا یکدست شده و ذرات درشت آن جدا شود. سپس نشاسته را به همراه سایر مواد به غیر از وازلین در یک ظرف بخوبی با هم مخلوط کنید و در نهایت، کف ظرف تفلون را با وازلین چرب کنید و مواد را داخل ظرف قرار داده و روی شعله ملایم حرارت دهید. خمیر را مرتب هم بزنید تا ته نگیرد. با این روش خمیر لطیف و مناسبی به دست می‌آید. دستان خود را با وازلین چرب کنید. خمیر را درآورید و هر مقدار از آن را که می‌خواهید با رنگ روغن مورد نظر ترکیب کنید. بقیه خمیر را در کیسه‌ای قرار دهید و آن را در یخچال نگهداری کنید تا بتوانید در فرصت‌های بعدی هم از آن استفاده کنید.

آویز تزئینی: کار بسیار زیبایی است و شما باید برای درست کردن آن، نهایت سلیقه را به کار ببرید. کاغذ کادویی بسیار قشنگ را دور قرقره بچسبانید. دور دایره‌های بالا و پایین آن را قیطان یا نخ کاموای براق و خوشرنگ بچسبانید. حالا نوبت قسمت‌های بالا و پایین قرقره است. روبان نازک را مانند گل دور هم بپیچانید و با نخ، وسط آن را بدوزید تا ثابت شود و طرح به دست آمده را در قسمت بالا و پایین قرقره وصل کنید.

شما می‌خواهید با این قرقره آویز درست کنید، پس یک نخ از قسمت بالای قرقره تا پایین عبور دهید و از آنها مهره‌های قشنگ و مروارید بگذرانید تا زیبایی آویز شما را دو چندان کند. آویز را از هر جا که مایلید آویزان کنید تا در چشم بیننده بدرخشد.

آدم برفی: این آدم برفی فسقلی چیزی نیست جز سه قرقره که روی هم سوار و با سیم به هم متصل شده‌اند. دور قرقره پایینی کمی پنبه بچسبانید تا کپل‌تر شود، دور قرقره وسطی مقدار کمتری پنبه بچسبانید، اما قرقره بالایی را به همان نحو باقی بگذارید.

یک جوراب سفید یا پارچه پشمی سفید روی این قرقره‌ها بکشید. در قسمت گردن و کمر نخ ببندید تا اجزاء از هم جدا شوند. چشم‌ها و دهان خندان را با نخ بدوزید و با پارچه یا فوم نارنجی‌رنگ، دماغ هویجی را درآورید و به قسمت مناسب بینی وصل کنید. یک کلاه کوچک بانمک با پارچه ترجیحا قرمز یا زرشکی درست کنید و بالای سر آدم برفی بگذارید.

حالا نوبت شال گردن است. از یک روبان استفاده کنید یا نواری از یک پارچه ببرید و دور گردن گره بزنید. معمولا با گوجه‌فرنگی برای آدم برفی تگمه می‌گذارند. شما هم یک جفت تگمه ریز قرمز به نشان از گوجه‌فرنگی به بدن آدم برفی بدوزید. درست کردن این آدم برفی مستلزم حوصله و دقت است، اما در عوض نتیجه تا دلتان بخواهد بامزه و جالب خواهد بود.

گلدان: بله، یک گلدان از قرقره با گل‌هایی از تکمه. دوباره دور قرقره‌تان هر رنگ و طرح کاغذی که دوست دارید بچسبانید تا گلدان‌تان آماده شود. سیم مخصوص گلسازی یا هر نوع سیم دیگری را که در دسترس داشتید در اندازه‌های کوتاه و بلند ببرید تا بتوانید از آنها به عنوان ساقه‌ها استفاده کنید. دور آنها نوار گاترین بچسبانید تا به رنگ سبز درآیند. چند برگ کوچک از کاغذ یا فوم سبز درست کنید و به ساقه‌ها بچسبانید. حالانوبت گل‌های تگمه‌ای است. چند تگمه ریز و درشت در رنگ‌های شاداب انتخاب کنید و آنها را بالای سیم‌ها وصل کنید. اگر بتوانید تگمه‌هایی به شکل گل پیداکنید که چه بهتر، اما اگر تگمه‌های ساده و رنگی هم داشته باشید، باز هم نتیجه کار قشنگ خواهد شد. یک گلدان زیبای قرقره‌ای با گل‌هایی از تگمه. (جام جم سرا/لیلا رعیت)

newsQrCode
ارسال نظرات در انتظار بررسی: ۰ انتشار یافته: ۲
dorsa
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۰ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۰
۰
خیلی استفاده كردم ایده های خیلی جالبی بود ممنون
d. h
Iran, Islamic Republic of
۰۳:۱۴ - ۱۳۹۴/۰۳/۰۷
۰
۰
خیلی جالب بود ممنون

نیازمندی ها